Udviklingen inden for marketing: 19 ledere kigger på fremtidens marketingsindhold

Hvad forestiller du dig - fra et markedsføringsperspektiv - der kommer til at ske med fremtidens indhold i marketing? Og hvordan er markedsføringsbureauer nødt til at udvikle sig for at forberede sig?

Disse spørgsmål blev stillet de professionelle, som vil deltage til dette års Intelligent Content Conference, som foregår i Las Vegas den 28.-30. marts. Svarene faldt løst inden for disse 7 hovedgrupper:

  • Opbyg jeres onlinefællesskaber
  • Revurder jeres fremgangsmåder og resultater
  • Fokuser på samarbejde på tværs af grupper
  • Lav content, der er relevant for den enkelte forbruger
  • Bliv mere komfortable med de teknologiske fremskridt
  • Sæt kvalitet endnu højere end hidtil
  • Baser jeres marketingsstrategier på jeres styrker og forcer

Opbyg jeres onlinefællesskaber

Design jeres strategi inden for content marketing til at skabe et netværk og en sneboldeffekt. Den forbindelse, der skabes mellem jeres kunder – det, der bliver udvekslet imellem dem på baggrund af jeres materialer – er vigtigere end den direkte værdi af det content, I skaber.

I takt med at den arbejdsdygtige generation globalt set bliver yngre og yngre, er det nødvendigt at videreudvikle onlinekommunikationen og -interaktionen yderligere. De unge mennesker, som er vores fremtid, ønsker at være en del af skabelsesprocessen og at have medbestemmelse, både når det kommer til produkter og til markedsføringsindhold. De ønsker at føle en forbindelse til de brands, de vælger, og de ønsker at være en del af et fællesskab. Det er svært at skabe en samarbejdende forbrugerplatform, som dette yngre segment vil stille sig tilfredse med, og derfor bliver netop det en af de største udfordringer.

Tag blot et kritisk blik på jeres platform til onlinefællesskab. Hvor nemt er det for medlemmer og besøgende at efterlade feedback på siden? At komme med forslag og idéer? At tilføje materiale? Bliver de besøgende belønnet for at deltage aktivt?

Onlinefælleskaber er meget mere end supportfora. Et solidt fællesskab med et indholdsrigt udvalg af materiale, en stor diversitet i deltagere og programmer og kampagner, der opfordrer til at engagere sig, vil forvandle de besøgende til medlemmer – og de vil fortsætte med at komme tilbage efter mere.

For mange virksomheder bliver interaktioner og samarbejde efterhånden mere værdifuldt end det egentlige produkt, og de førende inden for marketing er derfor nødt til at finde en måde, hvorpå de kan matche denne nye udvikling.

Specifikt skal det prioriteres at bruge markedsføringsindhold til at overtale besøgende – særligt influencers og potentielle samarbejdspartnere – til at indgå i en dialog, men ikke nødvendigvis til at købe noget. Samtale, interaktion og kommunikation skaber ikke med det samme målbare afkast, men det er med til at skabe rammerne og potentialet til en positiv forretningsvækst.

Kort sagt skal I investere jeres tid i at opbygge et fællesskab og et netværk, som er med til at sikre, at I når jeres forretningsmål.

Revurder jeres fremgangsmåder og resultater

Morgendagens mest succesfulde organisationer vil være dem, der inkorporerer content marketing i agile marketingteams. Hvis I ønsker at bevæge jer i denne retning, skal I forberede jer på at møde en del udfordringer. I skal have styrken og viljen til at ændre arbejdsgangen, ansættelsesprocessen og oplæringsmetoderne for at kunne tilpasse jeres virksomhed de agile metoder. Og I skal have masser af tålmodighed, da det tager tid – især for større virksomheder – at gå fra at bruge agile teorier til at bruge agile marketing i praksis.

Før i tiden var marketingindhold lavet med henblik på at skulle bruges i diverse kampagner. Som regel blev det først skabt efter hele kampagnekonceptet var færdiggjort og gennemarbejdet. Fremsynede virksomheder starter med deres contentstrategi.

Tekstmediet vil aldrig miste sin evne og sin værdi for brugerne, men det kan ikke længere stå alene. Inden for marketing er man derfor nødt til at udvikle sig fra hovedsageligt at bruge tekst til at producere mere og mere billede- og videomateriale. Dette komme næppe bag på nogen, og I har sandsynligvis hørt det før, men har I taget ved lære af det?

Fokuser på samarbejde på tværs af grupper

De bedste marketingfolk samler et team af content producers både inden for marketing og fra andre grupper. De inkluderer salgsteamet, kunderne, holdet bag kundeservicen og influencers til at udvikle og forstærke det content, som hjælper brugerne med at løse de problemer, der faktisk er vigtige for dem.

Marketingsindustrien har fundet en guldmine: Alt dette content behandles typisk som dokumentation efter et salg, men mulighederne for jer som virksomhed er enorme, hvis I fokuserer på samarbejde på tværs! Hvis I vælger at følge udviklingen og udvikle en forenet contentstrategi, som understøtter hele forløbet fra forbrugeren stifter bekendtskab med jeres produkt, til det faktisk bliver købt, vil I uden tvivl få gode resultater!

For at nå dette skal marketingsfolkene slå sig sammen med dem, der står for det indhold, der omhandler support – herunder produktdokumentationer og -beskrivelser samt oplæringsmateriale. Forstil jer, at I laver en stilling som chef for indholdsproduktion: en erfaren strateg inden for content marketing, som kender til markedsundersøgelser og -research, har erfaring med design, ved hvordan man læser en indholdsanalyse og forstår sig på growth hacking. Led efter én, der forstår, hvordan markedet udvikler sig og fungerer og ved, hvilken betydning det rette content kan have.

Marketing er nødt til at føre en strategi inden for indholdsudvikling, som hæver sig over virksomhedens individuelle funktioner. For at gøre dette er man nødt til at undersøge og analysere alle de informationer og al den viden, der er om ens kundebase og markedets potentiale på en sådan vis, at alle, der er involverede i planlægning, distribueringen, lederskab og udviklingen af content, kan tilpasse deres indsats og strategier, så det passer til de generelle mål og erfaringer. 

Som virksomhed er man nødt til at arbejde hen imod en ny måde at tænke content marketing på og virkelig forstå ens målgruppes behov og ønsker. For at opnå dette skal alle grupper inden for salg, support, kundetilfredshed og hele resten af virksomheden arbejde sammen mod det fælles mål.

Lav content, der er relevant for den enkelte forbruger

Vores virksomhedssystemer er nødt til løbende at personliggøre og målrette det content, der sendes ud. Hver gang det sendes ud. Som virksomhed er man nødt til at kommunikere med en kunde eller potentiel kunde på en måde, der giver mening for ham eller hende.

Fremtidens marketingsfolk er derfor nødt til at arbejde hen imod at skabe endnu mere personligt og relevant indhold og at være tilgængelige alle vegne. År for år bliver den generelle befolkning mindre tolerant over for irrelevante meddelelser, reklamer og påmindelser. Folket vil have lige nøjagtig dét, de vil have - hvor og hvornår det skal være. Så simpelt er det.

Det er klart, at det, det virker enkelt og lige til for forbrugeren, kan være noget af en udfordring for udbyderen. Forbrugerne er svære at gøre tilfredse, og derfor skal man som virksomhed arbejde hårdere og hårdere for at få de potentielle kunders opmærksomhed. Der skal skabes relevant og skræddersyet indhold, som er baseret på det enkelte individs ønsker og behov. Og det skal være tilgængeligt på alle enheder og platforme. Første skridt for at lykkes med dette er at undersøge, hvilket segment og hvilke mennesker I som virksomhed ønsker at fange, og hvad jeres styrker er.

Bliv mere komfortabel med de teknologiske fremskridt

Der er ikke stor forskel på fortidens marketing og fremtidens marketing. Det er de samme metoder, der virker, og de samme knapper, der skal trykkes på. Vi har imidlertid fået hjælp fra robotterne på det seneste, og der er god grund til at gøre sig venner med dem! Kunstig intelligens er i stand til at undersøge indhold og markedsmønstre, og hvis vi gør os umage med at forstå dem, kan de i høj grad blive behjælpelige!

Ønsker I at forberede jer på den teknologiske udvikling inden for marketing? Så får I 3 tips her.

  • Vælg et fokuspunkt. I kan umuligt være alt for alle på alle platforme.
  • Strukturer jeres indhold i forhold til brug på forskellige platforme, personliggørelse og marketingsautomatisering. Kunstig intelligens vil på sigt gøre det nemt at henvende sig til forbrugerne, men indholdet skal være klart med struktur og metadata, for at robotterne kan bruge deres fulde potentiale.
  • Gør jer gode venner med IT og invester i ny teknologi. Samarbejde mellem marketing og teknologi vil kun blive endnu mere udbredt med tiden!

Marketingfolk er ved at lære mere og mere om, hvordan man udregner, behandler og forstår data, og hvordan man får mest muligt ud af de nye teknologiske fremskridt. Derfor er de kreative hold, teknikere og analytikere nødt til at arbejde endnu tættere sammen end hidtil.

Generelt er man på marketingsområdet nødt til at udvikle sig med lynets hast. Man skal hele tiden blive bedre og bedre til at forstå data og forbrugermønstre og lære, hvordan man bruger dette i sin videre markedsføring. Det betyder, at man – for at lykkes med sin markedsføring – skal blive bedre til at undersøge markedet og sin kundebase og ud fra dette udvikle sit koncept og sine virksomhedsstrategier.

Sæt kvalitet endnu højere end hidtil

Vi ved alle, at effektiv marketing og den fremragende kundeoplevelse kræver godt content, men ”godt” er nemmere sagt end gjort. Marketingbureauer kan sagtens bruge flere måneder på at undersøge deres kundegruppe og alligevel have svært ved at skabe relevant indhold. Desuden kommer det indhold kunden møder fra flere forskellige kilder – herunder marketing, virksomheder udefra, content marketing-platforme og så videre, og derfor kan det være svært at sikre indhold af høj kvalitet, som er tilpasset den enkelte forbruger.

Det er på tide, at marketingbureauer prioriterer deres indhold ved at kigge på grundstenene i effektiv content marketing: Mål, vejledning og forståelse. En fast målsætning sikrer, at indholdet lever op til forventningerne i forhold til stil, ordbrug, udtryk og signalværdi. Vejledning giver skaberne brugbart feedback baseret på de fornævnte mål. Forståelse af markedet og af marketing sikrer, at dem, der skaber virksomhedens content, forstår de problematikker, der kan være med det udsendte indhold, og hvordan man arbejder uden om disse.

Marketingsfolkene har haft en tendens til at fokusere mere på at skabe og reklamere for deres indhold, end på hvad der sker efter en potentiel kunde har trykket på linket. Denne tendens skal gerne fjernes, og der skal i højere grad fokuseres på at skabe brugbart og effektivt content, som både lokker forbrugerne til og samtidig kan mere end det. Det er bedre at have en mindre mængde indhold, som til gengæld er gennemarbejdet, end at have en masse som i virkeligheden ikke rigtig rykker noget!

Basér jeres markedsstrategier på jeres styrker og forcer

Mulighederne og styrkerne for diverse marketingteams ligger ikke i at implementere enhver form for ny teknologi eller metode, men at finde ud af, hvilke der virker for den specifikke virksomhed.

For nogle virksomheder er det vigtigt at have hurtigt skiftende content, som kan virke som blikfang, for andre er det noget andet, der virker, og det skal alt sammen vurderes ud fra virksomhedens kundegruppe, mål og styrker.

I de seneste år er mængden af content til marketing steget voldsomt, og det betyder, at flere virksomheder skaber kvalitetsindhold oftere end nogensinde før. I denne tid med skærpet konkurrence og muligheder, der overstiger ens vildeste fantasi, er det ikke nok at springe med på de sidste nye tendenser og teknologier. Den virkelige udfordring ligger – for de mange marketingteams – i at blive kloge på markedet og mulighederne og at lære at forstå, hvad de nye teknologiske fremskridt kan bruges til, ikke blot at bruge dem.

Topics: Marketingstrategi, Inbound Marketing