Content er stadig "king" – men husk PR-indsatsen

Nye undersøgelser har vist, at 91% af B2B-markedsføringsfolk benytter sig af content marketing*. Det viser, hvor central en rolle indholdsmarkedsføring spiller og hvor stor tiltro, der er til at content fortsat er et effektiv værktøj til at engagere publikum og udbrede brandkendskabet. Men uden at tænke PR med ind i markedsføringen kan din indsats vise sig at være nyttesløs.

Godt indhold mister nemt pusten eller bliver overset uden en sideløbende PR-strategi. Nye, potentielle kunder, som måske har en naturlig interesse i dit brand og produkt/ydelse, får sværere ved at opbygge tiltro og tillid til din virksomhed.

Synergien mellem PR og content marketing er essentiel, hvis du skal udnytte det fulde potentiale i det indhold, du udvikler. Har du indsigt i nutidens PR-trends, og formår du at implementere dem i din content marketing-strategi, får du mere ud af dit indhold og positionerer dig samtidig som en troværdig ekspert inden for dit område.

PR og content marketing i en effektiv harmoni

En god PR-strategi sikrer, at dit brand forbindes med noget positivt. Gennem moderne PR-taktikker og kampagner når du ud til nye potentielle kundeemner og skaber opmærksomhed omkring dit brand, samtidig med at du får mulighed for at drage fordel af den troværdighed, der opstår, når andre skriver eller taler om dig.

Content marketing forvandler omtale til omsætning

Ved at lægge ressourcer i at udarbejde relevant og troværdigt indhold og gøre det tilgængeligt for et udvalgt publikum skaber content marketing brugbare og reelle leads, samtidig med at du vedligeholder og plejer relationer til potentielle kunder igennem salgscyklussen og cementerer de pågældende virksomhedsledere som betydningsfulde skikkelser i branchen.
Denne type content marketing er imidlertid blevet meget udbredt, og publikums forventninger er derfor begyndt at skifte. Traditionelle PR-taktikker, der er kendetegnet ved åbenlys selv-promovering gennem rosende anmeldelser og omtale, er ikke noget, der interesserer publikum længere. Det gør relevant information samt oprigtigt, værdifuldt og nyttigt indhold til gengæld.

Der skal leveres reel værdi – af alle involverede

Moderne PR-strategier og -taktikker er nøglen til, at alle når sine mål: Du får dit brand nævnt af en person, som dit publikum stoler på. Denne person får adgang til værdifuldt indhold, som publikummet vil elske; og jeres fælles publikum finder værdi i dette indhold, der nævner dig og dit brand. Kobler du denne type af PR-strategi sammen med det vedvarende engagement, som er en af de største fordele ved content marketing, vil du uden tvivl opnå målbare resultater i din digitale marketing-strategi.  

Hånd i hånd: Synergien mellem PR og content marketing

Enhver virksomhedsleder kan se fordelene i at blive citeret på diverse medier i forbindelse med et emne, der er oppe i tiden og som vedkommende har forstand på. Presseomtale i respekterede og relevante medier giver både leder og brand mulighed for at styrke troværdigheden.

For hvem stoler vi generelt mest på: En person, der påstår at være ekspert, eller en person, som andre inden for branchen anser for at være ekspert? I stedet for at prale og råbe højt om sine egne bedrifter, bør man i stedet bygge relationer med andre ledere og bidragsydere, der har samme publikum som dig selv. Du bør derfor overveje, hvilken værdi du kan tilbyde dem.

Du bør altså i stedet gøre dig fortjent til omtale, hvilket du eksempelvis kan gøre ved at samarbejde med andre og beskæftige dig med emner, som pressen har en interesse i at omtale. Dette kan være med til at understrege dit brands værd, og det vil desuden gøre det nemmere at nå ud til nye publikummer, som tillige vil være mere villige til at stole på dig.

Content marketing bliver ved med at engagere publikum

Publikum vil begynde at søge mere information om dig og dit brand, når dit brand bliver nævnt i pressen. Hvad dit publikum møder af oplysninger i forbindelse med denne søgen, har afgørende betydning for, hvordan deres relation med din virksomhed vil udvikle sig. Såfremt det viser sig, at du ikke har noget indhold tilgængeligt, der enten kommer fra dig selv eller fra andre ansatte i din virksomhed, er der meget stor sandsynlighed for, at tilliden ikke udvikler sig.

Det skal naturligvis nævnes, at selv de bedste marketing-strategier ikke er i stand til at forudsige fremtiden. Gode PR-strategier baner vejen for, at du med content marketing kan nå dit publikum og få reelle emner igennem salgstragten og konvertere dem til kunder.

Ved at forstå synergierne og aktivt kombinere PR-strategier med content marketing kan brands anvende de eksisterende ressourcer mere effektivt og nå ud til et bredere eller nyt publikum, understøtte vækst og lægge fundamentet for andre marketingindsatser.

* Content Marketing Institute

 

Topics: Marketingstrategi